Ont i knät – vad ska man göra?

Hem Forum Fråga doktorn Ont i knät – vad ska man göra?

Taggat: 

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Sjukhus.nu 2 år, 10 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4546

    patienten
    Deltagare

    Spelat innebandy flera dagar i veckan, sedan utan speciell anledning har jag ont i knät. Både baksida och ytter innesida.
    Vad ska jag göra?

    #4564

    Sjukhus.nu
    Forumledare

    Långvariga smärtor från knäna är vanligt hos löpare. Hos löpare är det vanligast att de långvariga smärtorna beror på överbelastning. Vilka strukturer som drabbas är dock olika, liksom orsakerna. Det luriga med överbelastningsskador är att de utvecklas långsamt och smärtan kommer så att säga smygande. Eftersom besvären inte är så stora till en början så fortsätter oftast den aktive sin träning, trots en del smärta. Detta gör det hela dock bara värre.

    Kom ihåg att om du har smärtor från knäna är det viktigt att du tar reda på vad det är som orsakar besvären – detta för att du ska kunna göra något åt dem. Ta därför kontakt med en duktig terapeut som kan hjälpa dig reda ut vad besvären beror på. Ju längre man går med besvär, ju längre tid tar återgången.

    Har du inga besvär, eller kanske har haft så är tipset att köra någon form förebyggande träning. Ett prerehab pass i veckan bestående av styrka koordination och balans borde finnas med i varje löpares träningsplanering.

    Bland de vanligaste knäåkommor som drabbar löpare finner vi :

    Hopparknä – smärta från knässkålssenan
    Smärta från en överbelastad knäskålssenan är vanligt i sporter som involverar hopp och snabba vändningar, därav namnet hopparknä. Inte allt för sällan drabbas även löpare, speciellt kortdistansare.
    Vid hopparknä sitter smärtan på framsidan av knäet; mitt på, under knäskålen. Den brukar också vara ganska distinkt lokaliserad.
    Till en början är oftast symptomen smärta endast vid träning och belastning av framsida lår men besvärsfrihet i vila. Efterhand blir smärtan värre och värre under träning och ibland även efter träning. Det kan vara svårt att sitta längre stunder och man kan känna sig svag och instabil runt knäna.

    Smärtan beror på en överbelastning av knässkålssenan och därför behöver man oftast minska ner på den träning som har lett till överbelastningen. Man bör också undvika aktivitet som ökar smärtan.
    Excentrisk styrketräning har bra effekt på den här åkomman. Styrketräning kan göras i maskiner, med fria vikter eller med den egna kroppen som belastning. I maskiner kan man till exempel använda benpressmaskinen, där man sträcker på båda benen och går långsamt ner på det skadade benet. Det går också bra att köra med hjälp av den egna kroppsvikten. Man står då med hälarna på en kil och går långsamt ner så djupt man kan på det onda benet. Sedan sträcker man upp med båda benen .
    I början kör man många repetitioner till exempel 3x 15, 3-5 gånger i veckan. Successivt kan man sedan öka minska antalet repetitioner men öka belastningen. På enbensknäböjen kan man göra det tyngre med hjälp av ryggsäck eller att hålla i en vikt. Den här träningen får smärta lite grann, men den smärtan ska inte förvärras av träningen. Den här typen av träning är också väldigt bra som förebyggande träning .

    Rehabiliteringen kan, vid diagnosen hopparknä ta ganska lång tid och man får räkna med åtminstone 3 månader med minskad belastning av senan. Det är dock absolut inte farligt att hålla i gång med annan träning.

    Löparknä
    Löparknä kallas löparknä just för att det är så vanligt bland löpare, speciellt långdistansare.
    Då man springer rör sig senan, som går på utsidan av knäet, hela tiden över benen på utsidan av knäleden. Senan kan då bli irriterad och ibland kan det uppstå en inflammation i slemsäcken som ligger som friktionskudde mellan ben och sena.
    Detta ger smärta i samband med aktivitet, men smärtan sitter, till skillnad från vid hopparknä, på utsidan. Ibland kan det knastra lite från senan då man böjer och sträcker benet. Det gör också ont att klämma och känna på senan.
    Det här tillståndet brukar vara lättare än hopparknä att få bukt med, men även här krävs en analys av vad som varit upphovet till smärtorna.
    Benlängdsskillnader, fotvalv och knävinkel är exempel på så kallade biomekaniska faktorer som kan spela in i utvecklingen av skadan. Även felaktig utrustning och ändrat underlag kan påverka.
    Rehabiliteringen består av alternativ träning, styrketräning och koordinationsträning och sist men absolut inte minst i det här fallet: töjning av lår och höftmuskulatur.
    Ser man ingen effekt av detta går det att operera eller prova att spruta in lite kortison.

    Patellofemoralt smärtsyndrom
    Så kallad patellofemoral smärta drabbar oftast yngre människor i samband med överbelastning, men kan också orsakas av ett plötsligt fall eller slag mot knäskålen.
    Smärtan sitter runt knäet vid sidan av knäskålen. Den är diffus till sin karaktär och
    de som drabbas har oftast ont då de går ner för trappor, sitter på huk eller måste sitta länge. Ibland finns även vilovärk. Låsningar och upphakningar är inte helt ovanliga och ibland beskriver personer med patellofemoral smärta att de upplever att knäet ger vika och är instabilt. Om man trycker ner knäskålen mot benet då man samtidigt sträcker ut benet så smärtar det.
    Det finns massor av tänkbara orsaker till denna knäsmärta, framförallt har man diskuterat knäets vinkel och fotvalvens utformning samt den muskulära styrkan och koordinationen kring knäet som tänkbara orsaker till utvecklingen av besvären. Glädjande nog så blir de flesta bra, även utan någon behandling.
    Det är dock vanligt att personer med dessa besvär har en nedsatt styrka i lårmuskeln och då framförallt den inre lårmuskeln. Styrketräning och koordinationsträning brukar lindra symptomen väsentligt. Tejp eller ett stabiliserande knästöd kan också ge smärtlindring.

    Läs mer på
    http://www.marathon.se/inspiration/loparkna-och-annat-knaont

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.