PSC

Hem Forum Fråga doktorn PSC

Taggat: 

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Sjukhus.nu 2 år, 10 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

vegapunk
    Deltagare

Jag fick diagnosen PSC för tre månader sedan och har varit inlagd 4 gånger sedan dess med högt infektionsvärde och blivit behandlad med antibiotika. Jag har vid varje utskrivningstillfälle fortsatt ha ont i leverområdet, högt upp på högersida och vid revbensbågen. Vad kan det vara som gör ont? Brukar man medicinera PSC? Min läkare sa att det inte fanns någon speciell behandling likt den jag får för min Ulcerös.

Sjukhus.nu
    Forumledare

Primär skleroserande kolangit (PSC) är en kronisk kolestatisk leversjukdom av oklar genes. PSC karaktäriseras av inflammation och fibros i de intra- och/eller extrahepatiska gallgångarna.

I de allra flesta fallen är PSC associerad till inflammatorisk tarmsjukdom, oftast i samband med ulcerös kolit (70-80 %) och Crohns sjukdom (5-10 %).

PSC är vanligare bland män (2:1), och de flesta får diagnosen innan de fyllt 40 år.

Etiologin är okänd, men troligen har immunologiska faktorer stor betydelse eftersom det finns ett starkt samband till vissa HLA-typer, förekomst av många olika autoantikroppar och kopplingar till andra autoimmuna sjukdomar.

Mer info om behandling på
    http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=671

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.