Virusinfektion

Hem Forum Fråga doktorn Virusinfektion

Taggat: 

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av  Sjukhus.nu 2 år, 10 månader sedan.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Anonym

hej,

jag har varit förkyld i 5 veckor. Nu är jag inte lika snuvig länge men har ont i halsen, hostar, stel i kroppen, ont i muskler och leder, i synnerhet i nacke och höfter. Vid besöket på min VC fick jag veta att det är virusinfektion som ska gå över av sig själv. Jag börjar bli orolig att det är något annat.
    MVH

Sjukhus.nu
    Forumledare

Luftrörskatarr är en mycket vanlig sjukdom som oftast orsakas av virusinfektioner. Det leder till att slemhinnorna i luftrören svullnar och bildar mer slem än vanligt. För det mesta går sjukdomen över av sig själv inom tre till fyra veckor.

Kontakta en vårdcentral om man har svårt att andas eller det hörs ett pipande ljud
    – inte blir bättre inom två till tre veckor eller känner sig sjukare
    Man ska söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning om man får hög feber, frossa och svårt att andas.

Man bör undvika att ligga ner under dagen eftersom lungorna fungerar bättre när man står eller sitter. När man sover kan det hjälpa att ha huvudet högt.

Personer med astma eller andra typer av kroniska lungsjukdomar får ofta mer långdragna förkylningar. Det gäller även personer vars infektionsförsvar är nedsatt av andra orsaker.

Mer info
    http://sjukhus.nu/forkylning-hos-vuxna/

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.